Most kolejowy we Fronołowie.

Budowę mostu rozpoczęto w 1905 roku, najprawdopodobniej na podstawie projektu carskiego budowniczego o nazwisku Fronołow. Od jego nazwiska miała powstać nazwana letniskowej miejscowości Fronołów, jednak brak na to jednoznacznych dowodów. Bardziej prawdopodobne wydaje się nazwanie miejscowości od pobliskiego Folwarku Franopol, który był nazywany niekiedy Fronołowem. Przystanek w tym miejscu otwarto 14 września 1909 roku, parę lat po uruchomieniu linii.

Most klejowy na rzece Bug we Fronołowie. Konstrukcja stalowa mostu dwuprzelotowego. Pierwsza konstrukcja powstała w 1905 roku. Spływy kajakowe.  dzikierzeki-kajaki.pl

W trakcie prac budowlanych powstały nasypy pod dwa tory, jednak w pierwszym etapie powstał jeden przelot oparty na stalowej konstrukcji. Prace związane z dobudowaniem drugiego przelotu rozpoczęto w 1914 roku, była to również konstrukcja stalowa. Pierwszy trakt zwany „Carskim” był większy od tego dobudowanego w 1914 roku.

Most klejowy na rzece Bug we Fronołowie. Konstrukcja stalowa mostu dwuprzelotowego. Most powstał w 1905 roku, i była kilkukrotnie niszczona i odbudowywana. dzikierzeki-kajaki.pl

Według rozkładu z 14 września 1914 roku ówczesna ustawa zobowiązywała do kursowania 2 pociągów na każdej z linii zarządzanej przez Koleje Nadwiślańskie (takie historyczne Koleje Mazowieckie). Pierwszy raz most został niemal w całości zburzony w 1915 roku przez wycofujących się Rosjan. Całkowitego zniszczenia dokonali później prawdopodobnie Niemcy w 1918 lub Polacy w 1920 roku. Most po zwycięstwie nad wojskami sowieckimi odbudowano po 1920 roku.

Most klejowy na rzece Bug we Fronołowie. Konstrukcja stalowa mostu dwuprzelotowego. Pierwsza konstrukcja powstała w 1905 roku. Odpoczynek w kajaku. dzikierzeki-kajaki.pl

W 1939 roku most chroniony był przez II i V baterię 9 Dywizjonu Przeciwlotniczego w Brześciu Litewskim, jako jeden z celów ataku lotnictwa niemieckiego,który pomimo prób zbombardowania nie został jednak zniszczony. W czasie okupacji niemieckiej most był granicą między Polską (od 26 października 1939 Generalną Gubernią III Rzeszy) a Rosją. Przewóz pasażerski kończył się w tym okresie w Platerowie. W 1941 roku po zdradzie Hitlera, Niemcy dokonali ataku na Rosję przekraczając most i zdobywając Siemiatycze oraz pas umocnień zwany Linią Mołotowa. Most utrzymali do 1944 roku. W trakcie odwrotu zniszczyli go jednak umieszczając ładunki w środku filarów. Wkraczający Rosjanie traktując most jako strategiczny obiekt, w pośpiechu odbudowali jedno przelotowy most drewniany. Budulec pozyskiwano z pobliskich lasów, a drzewa ścinano dla wygody na wysokości stojącego człowieka tworząc połacie sterczących kikutów. Tempo pracy było wysokie i most skończono w trzy miesiące. Nie był on jednak stabilny a prędkość przejazdu z przeszkolonym pilotem ograniczono do 3 km na godzinę.

Most klejowy na rzece Bug we Fronołowie. Konstrukcja stalowa mostu dwuprzelotowego. Pierwsza konstrukcja powstała w 1905 roku, i była kilkukrotnie niszczona i odbudowywana. dzikierzeki-kajaki.pl

Dopiero w 1946 roku przystąpiono do rozbiórki starej zniszczonej konstrukcji stalowej i budowy nowych filarów w oparciu o projekt z 1933 roku. W 1948 roku wyświęcono nowy jedno przelotowy most stalowy. Drugi przelot dobudowano w latach 1955-1957. W 2005 roku na moście wybuchł pożar od pociągu jadącego z zaciągniętym hamulcem. Część mostownic spłonęło a po wymianie prędkość przejazdu ograniczono do 15 km na godzinę (aktualnie znów można jeździć szybciej).

 

Źródła

http://dworzascianek.pl/most-kolejowy-we-fronolowie

http://www.fronolow.pl/readarticle.php?article_id=13

  1. pl
  2. en

www.dzikierzeki-kajaki.pl, kozirad@wp.pl, (+48) 505-666-424

Most klejowy na rzece Bug we Fronołowie. Konstrukcja stalowa mostu dwuprzelotowego. Pierwsza konstrukcja powstała w 1905 roku, i była kilkukrotnie niszczona. dzikierzeki-kajaki.pl
02 lutego 2021